Hur klassrum kan upplevas för en person med funktionsvariation

I en klassrumsmiljö finns det så otroligt mycket som stör för en person med olika funktionsvariationer och då tänkte jag framförallt gå in på de med ADHD och beskriva hur otroligt mycket som kan störa koncentration, fokus och vara uttröttande/energitömmande.
Vet att jag i ett tidigare blogg inlägg har skrivit lite om detta men fick som en större förståelse av allt som faktisk är ett problem då jag i måndags var på en underbar föreläsning av Fia Götze som själv har ADHD och jobbar på Engelska skolan i Sundsvall, hon delade med sig av sina problem och hur det kan vara att gå i skolan med ADHD.

Vissa saker eller rent av många av de saker jag kommer nämna här har alla de som inte har diagnos inte ens reflekterat över att de finns i klassrummet.
Vi kan börja med nedanstående länk en kognitionssimulator som myndigheten för delaktighet har lagt ut så att alla intresserade kan se och uppleva hur det är för hörselskadade och/eller kognitiv funktionsnedsättning.
Innan jag fick min diagnos, då när jag kanske anade att jag hade en diagnos men inte gjort utredning så testade jag och brorsan denna simulator först utan filter och det var problem att hänga med i uppgiften i klassrummet. När våra respektive gjorde simulatorn utan filter gick det galant och nu med medicin utan filter fungerar det för mig med 😃

http://www.mfd.se/stod-och-verktyg/digitala-verktyg/simulatorer-och-kostnadssnurror/funktionssimulatorn/

För att förklara problemen ytterligare så kan ni när ni läser igenom punkterna tänka att alla hörs lika högt och att du inte kan sålla bort vissa ljud eller synintryck, du kan inte heller sortera mellan intrycken och prioritera vilka som är viktiga. En elev sa till mig häromdagen att Camilla idag är det kaos i huvudet jag förstår inte uppgiften, vilket jag precis förstod det går inte hur gärna man än vill koncentrera och förstå uppgiften med för mycket som snurrar i en ADHD hjärna. Det jag gjorde var att jag tydligt förklarade första frågan i uppgiften väldigt kort och enkelt och beskrev hur eleven skulle genomföra frågan. Gjorde sedan så för varje fråga i uppgiften, vilket eleven uppskattade och ropade på mig efter varje fråga var avslutad.

Vad kan då vara störande?

  • Saker som passerar fönstret, fåglar, löv, bilar, människor
  • Ljudet från fläktar, kan låta hur högt som helst tyvärr
  • Pennor som vässas, skrivs med
  • Papper som bläddras
  • Stolar som rör sig
  • Bänkar som rör sig
  • Elever som rör sig, prasslar
  • Två viskande elever
  • Många färger på kläderna på övriga i klassrummet
  • Många saker på väggarna i klassrummet framförallt framme vid tavlan
  • Med alla intryck blir det som en sensorisk överbelastning och hjärnan orkar inte med att ta in information

Hur kan då klassrumsmiljön och undervisningen förändras för att underlätta inte bara för de med funktionsvariationer utan för alla?

Fläktsystemet borde gå att vända på och få tyst, ett förslag min man har då man i ladugårdar/grisgårdar mm har utåtblåsande istället för utsugande fläktsystem med något nät som sprider ut luften utan att kyla små kultingar tex.
Mindre antal fönster eller fönster täckta nertill så när man sitter ned ser man inte ut men ljuset kommer in på övre halvan.
Ljud från andra människor är svårt att begränsa på annat sätt än att den som behöver får använda hörlurar/hörselskydd eller specialanpassade öronproppar som finns hos EarCare i Sundsvall.

Stress för en med ADHD ökar koncentrationssvårigheterna vilket kan hjälpas av tydlig struktur på lektionen, så lite som att möta upp eleven i korridoren och förbereda den på vad som ska ske under lektionen kan minska stressen otroligt och ge eleven bättre möjligheter att kunna koncentrera sig.

Det behöver vara både muntliga och skriftliga instruktioner vilket jag kan bekräfta då jag i en störningsrik miljö eller efter att jag blivit sensoriskt överbelastad ska försöka ta till mig vad en kollega säger. Det är väldigt för att inte säga extremt svårt. Inte hjälper det då att be personen upprepa sig och ändå inte förstå, man känner sig väldigt korkad och dum i det fallet. Jag försöker lösa det genom att skriva det det andre säger och upprepa och fråga om jag skrivit rätt. Det är en strategi jag har löst det med.

Att allt går mycket fortare för oss med ADHD, att vi tänker fortare och gör saker fortare är ett faktum. Att sedan ofta få höra sakta ned, bromsa upp, ta det lugnare, sitt still osv var ju inte till någon hjälp när ingen kunde förklara hur man ska göra det. Tänker så här att låt personerna med ADHD jobba i sin takt, ståendes ibland eller pillande med något kanske en sådan här tangles som går att vrida, snurra och pyssla med utan att det stör andra.

Att få arbeta i sin takt kan innebära att det går för fort och blir slavfel men då kan man lära eleven att snabbt arbeta igenom en del för att sedan gå tillbaka och korrigera rätta till osv.
Viktigt att tillåta rörelse, stå upp, sitta på en balansboll, pilla med saker, gå på toa, ta ett varv i korridoren osv Var tillåtande så ska du se att eleven med ADHD kommer ha arbetat igenom uppgifterna som ska ändå 😁
Om det inte fastnar på motivation som kan vara väldigt svårt. Vi med ADHD vill alltid veta varför ska jag kunna detta och då räcker det inte med att säga för att skolverket kräver det. Bättre då att visa på kopplingar i verkliga livet tex när du ska bygga ett garage behöver du kunna beräkna area och volym, eller när du ska köpa bostad vill du kunna beräkna låneskulder. Eller när du ska åka utomlands är det bra att kunna kommunicera på engelska för att bli förstådd och själv förstå osv. Motivation kan också handla om att fånga upp ett intresse och bygga vidare på det, en elev vill bara spela fotboll och förstår inte varför man ska klättra i rep och ribbstolar. Spelar ingen roll hur läraren förklarar att det är bra att kunna osv. Eleven är totalt omotiverad. Ett litet knep man då som lärare kan använda är att motivera eleven genom tävling eller genom att byta. Om du klättrar i ribbstolen och visar att du kan det får du spela fotboll resten av lektionen eller hur snabb kan du vara upp i ribbstolen, jag kommer vinna över dig och så själv klättra då.
En svenska lärare min brorsa hade i mellanstadiet ville få eleverna att lära sig svenska men de var svåra att motivera så en dag när det började närma sig en friluftsdag i backen och hon hörde att det fanns ett stort intresse för snowboard så chansade hon och sa att om alla klarar provet om 2v så kommer ni få se mig åka snowboard i backen fast jag aldrig gjort det. Gissa om eleverna blev motiverade och gissa om inte kunskaperna och minnet av denna fantastiska lärare finns kvar än idag 🥰

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *