MÄnga med ADHD Àr verbala processare och tÀnker snabbt samt Àr mycket hÀr och nu och har svÄrt för att dÀmpa sina impulser.
TÀnk dig dÄ sitta i skolan, stilla och försöka koncentrera dig pÄ vad lÀraren gÄr igenom. Sen pÄ det komma pÄ en frÄga om Àmnet lÀraren pratar om eller nÄgot inom Àmnet.
Dessutom för att bÀst lÀra sig behöver eleven prata med sig sjÀlv eller nÄgon annan (verbal processare).
TÀnk efter vad Àr vanligast i skolan? Jo att alla ska sitta tysta, stilla och att alla frÄgor tas efter genomgÄngen.
DĂ„ har de med ADHD redan tappat bort vad lĂ€raren pratar om, vad de ens funderade pĂ„ och vad lĂ€raren fortsatte prata om. Vi som lĂ€rare har dĂ„ âtappatâ dessa elever i undervisningen. đ€·đ»ââïž
Hur kan vi dÄ göra annorlunda?
- LÄt eleverna avbryta med sina frÄgor
- Bromsa upp impulsiviteten sÄ att vi hÄller oss till Àmnet och kommer tillbaka till det som vi gick igenom för dagen.
- LÄt eleverna vara aktiva lyssnare och fÄ svara pÄ frÄgor och under genomgÄngen.
- LÄt eleverna diskutera i grupper efter eller under genomgÄngen sÄ att de kan processa och göra in kunskaperna.
- TillÄt nÄgon form av rörelse beroende pÄ vad som passar bÀst för respektive elev. Pilla med saker med fingrarna som inte stör andra, sittdyna som gör att eleven kan vicka pÄ rumpan, stÄbord, utrymme lÀngst ned i klassrummet dÀr nÄgon kan gÄ lite fram och Äter utan att störa de andra eleverna.
Jag tror att de allra flesta lĂ€rare och pedagoger i dagens skola har denna förmĂ„ga till pedagogisk variation, Ă€r endast fantasin som sĂ€tter grĂ€nserna och det behöver inte vara sĂ„ svĂ„rt! đ