Anpassad undervisning đŸ„°

MÄnga med ADHD Àr verbala processare och tÀnker snabbt samt Àr mycket hÀr och nu och har svÄrt för att dÀmpa sina impulser.

TÀnk dig dÄ sitta i skolan, stilla och försöka koncentrera dig pÄ vad lÀraren gÄr igenom. Sen pÄ det komma pÄ en frÄga om Àmnet lÀraren pratar om eller nÄgot inom Àmnet.
Dessutom för att bÀst lÀra sig behöver eleven prata med sig sjÀlv eller nÄgon annan (verbal processare).

TÀnk efter vad Àr vanligast i skolan? Jo att alla ska sitta tysta, stilla och att alla frÄgor tas efter genomgÄngen.
DĂ„ har de med ADHD redan tappat bort vad lĂ€raren pratar om, vad de ens funderade pĂ„ och vad lĂ€raren fortsatte prata om. Vi som lĂ€rare har dĂ„ ”tappat” dessa elever i undervisningen. đŸ€·đŸ»â€â™€ïž

Hur kan vi dÄ göra annorlunda?

  • LĂ„t eleverna avbryta med sina frĂ„gor
  • Bromsa upp impulsiviteten sĂ„ att vi hĂ„ller oss till Ă€mnet och kommer tillbaka till det som vi gick igenom för dagen.
  • LĂ„t eleverna vara aktiva lyssnare och fĂ„ svara pĂ„ frĂ„gor och under genomgĂ„ngen.
  • LĂ„t eleverna diskutera i grupper efter eller under genomgĂ„ngen sĂ„ att de kan processa och göra in kunskaperna.
  • TillĂ„t nĂ„gon form av rörelse beroende pĂ„ vad som passar bĂ€st för respektive elev. Pilla med saker med fingrarna som inte stör andra, sittdyna som gör att eleven kan vicka pĂ„ rumpan, stĂ„bord, utrymme lĂ€ngst ned i klassrummet dĂ€r nĂ„gon kan gĂ„ lite fram och Ă„ter utan att störa de andra eleverna.

Jag tror att de allra flesta lĂ€rare och pedagoger i dagens skola har denna förmĂ„ga till pedagogisk variation, Ă€r endast fantasin som sĂ€tter grĂ€nserna och det behöver inte vara sĂ„ svĂ„rt! 👍

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *