Att leva med ADHD

Har hört flera gånger saker som du kan väl inte ha ADHD du klättrar ju inte på väggarna är extremt impulsiv och okoncentrerad. Frågan är hur många ser det jag känner inom mig och det jag upplever?

Ingen ser den ständiga inre rastlösheten som gör att jag aldrig kan sitta helt stilla och kunna slappna av, sova bra och de problem jag har med koncentration. 

Inte heller ser och förstår folk den frustration som uppkommer när jag inte kan finna mitt egna barn på fritids bland alla 70 barn som är där.

Inte heller den känsla av utanförskap, att alltid vara annorlunda, att inte lyckas utan ständigt misslyckas med till synes enkla saker. Enkla för de “normalstörda” men otroligt svåra för oss med ADHD.

Ingen kan heller förstå att jag helt plötsligt måste stanna upp och samla ihop tankarna som skenar och då gör att jag inte kan förstå enkla instruktioner eller hitta där jag vuxit upp och varit många gånger. Att detta beror på min ADHD hjärna som skenar, loket har tappat bromsarna, så man hinner liksom inte med sig själv än mindre då att kunna fokusera, förstå och sortera bland sinnesintrycken

Inte heller ser alla den oförmåga till att styra mina impulser som alltid finns med mig. Att komma försent och aldrig kunna passa en tid är svårt och en del av problematiken. Ändå får jag ofta höra att jag får lära mig, får också ofta höra frågan ”Betyder jag inget för dig? Eftersom du alltid kommer sent.” Jag kan förstå den känslan fullt ut men kan ni förstå min egen frustration då jag inte lyckas och blir ledsen när jag sårar vänner..?

För vad händer när jag inte kan styra mina impulser, jo jag gör saker som impulserna styr mig mot, kan inte bryta detta utan bara gör och resultatet blir att jag kommer för sent bland annat.

Med diagnosen fick jag förklaring på mycket! Varför jag trots min ADHD har klarat studier och blivit en bra och omtyckt lärare. Jag är inte dum i huvudet, faktiskt ligger begåvningen över det normala. Mina problem ligger i de exekutiva funktionerna.

Vad är då de exekutiva funktionerna och hur yttrar de sig för mig?

Som till exempel varför jag inte kan finna mitt barn på fritids, det handlar om förmågan att kunna sortera intrycken. Vilket jag inte kan. Så känslan att känna sig som en värdelös mor som inte ens känner igen sitt egna barn kan jag lägga åt sidan och istället fokusera på att hitta strategier och be om hjälp för att klara dessa saker. För en sak är säker jag kommer aldrig kunna lära mig sådant som inte fungerar. Det går inte att säga åt en lam att lära sig gå, lika lite går det att säga åt oss med ADHD att lära oss de exekutiva funktionerna. Det vi har blivit född med, de svårigheterna går inte att lära sig och klara i livet utan hjälp. Det är bara för omgivningen att förstå det och hjälpa individen med svårigheterna istället. Visst jag eller någon annan ska inte skylla på sin ADHD “jag har ADHD så jag kan inte passa tider” utan isf be om hjälp, hitta strategier som kan hjälpa. I det fallet med att passa tider kan det tex vara att klocka tiden det tar att åka till jobbet inklusive alla delar som klä på sig, gå ut, sätta sig i bilen, köra av gården, köra sträckan och parkera samt tiden att gå in till jobbet. Egentligen från dörr till dörr.

Det gör mig bara ledsen att höra att folk i samhället fortfarande tror att vi ska kunna lära oss precis som alla andra. Problemet är att vi är inte som alla andra.

Se oss som härliga personer med superkrafter. Häng med på våra spännande upptåg och du kommer få ett händelserikt och glädjande liv fyllt av massa roliga minnen =)

Exekutiva förmågor är också att kunna använda sitt arbetsminne, vilket jag då inte kan. Det har förklarat varför jag inte kommer ihåg vad som behöver handlas, viktiga möten som tandläkare mm Allt måste skrivas upp i en kalender och på lappar och mobilen är full av påminnelser. Strategier som jag lärt mig hantera mitt bristande arbetsminne.

Jag har tidigare nämnt detta med att kunna styra sina impulser och inte bara följa de vart de än bär. Lustigt är att jag för ett antal år sedan fick höra att jag aldrig kunde vara impulsiv utan alltid måste planera mina dagar. Skrattar åt det nu då jag förstår att det är motsatsen och utan planering och struktur fallerar det och impulserna tar fullständigt över.

Skulle jag låta impulserna styra mig totalt skulle inget fungera varken jobb, familj eller privatliv. 

Att ha kontroll på sina impulser handlar om att reagera på rätt saker, att prioritera vad vi ska reagera på. Impulserna är vad våra drifter och känslor säger att vi ska göra nu. En person med ADHD kan inte motstå dessa impulser utan reagerar snabbt och instinktivt på varje impuls utan tanke på konsekvenserna. Det handlar inte om att man inte kan förstå konsekvenserna och inte heller om att det logiskt kanske inte är bra att följa en viss impuls just då. Utan det handlar om att personen inte kan styra sina impulser och hinna tänka efter om det är bra och välja eller inte. Enkelt kan det uttryckas med att personen handlar först tänker sedan. Ofta kan det få negativa konsekvenser i livet i form av olyckor, missbruk, förlust av vänner och misslyckande i skolan.

Detta med att inte se konsekvensen av ens handlande som många med ADHD upplever är egentligen förmågan att kunna känslomässigt uppleva det positivt det jag gör nu får effekt om hundra år känns det som fast det kanske bara är någon dag. Alla med ADHD styrs av sina känslor och snabba belöningar ger snabbare dopamin vilket vi har brist på alltså ger kortsiktiga mål en snabbare effekt på de positiva känslorna. Blev det krångligt att förstå nu? Lugn vi ska förklara detta ordentligt.

Dopamin är hjärnans belöningssystem som utsöndras i synapserna i hjärnan då något görs bra tex vi äter, motionerar eller har sex. Egentligen allt som har med människans överlevnad. En annan författare beskrev det som en dopaminfontän i huvudet som normalt flödar ut lagom med dopamin medan de med ADHD har en minimal dopaminfontän. Lägg då dessutom till att återupptaget från synapserna är högre på oss med ADHD samt att vi har brist på dopamin i hjärnan så kan man förstå att saker blir känslomässigt svårare att få ut en positiv känsla av, det krävs mycket mer för att få samma känsla. Kortsiktiga mål ger snabbare belöning och ju mer riskabla saker desto högre halt dopamin utsöndras.

Att inte kunna styra sina impulser handlar också om att kunna prioritera vad som är viktigt och vad som är brådskande. En person med ADHD har väldigt svårt för att veta vad som behöver prioriteras först och vad som är viktigast att börja med. Vilket leder till att personen följer det som känns bäst för stunden vilket kanske inte alls är det som behövdes göras.

Till exempel kan det innebära att eleven fastnar i telefonen, på facebook eller liknande istället för att prioritera att börja med skoluppgiften.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *