Att bli motiverad att göra någonting som inte är intressant är otroligt svårt för oss med ADHD. Att hitta motivation innebär också att få dopamin effekten i hjärnan, till exempel att läraren eller praktikplatsen eller jobbet ger positiv feedback ofta för småsaker för det genererar en högre dopamineffekt. Att se belöningen som kommer långt senare fungerar inte för man lever här och nu. Därför krävs mer av små beröm, peppningar och positiva ord för att få en må bra känsla i kroppen, när man mår bra av det man gör blir man motiverad att fortsätta.
Hur kan man fånga upp elever och få de motiverad?
Det är viktigt att se möjligheter istället för problem. Har haft elev som räknade matte stående vid fönstret och dragandes i persiennen upp och ned, upp och ned men oj så mycket den eleven fick gjort under tiden med matten.
Snöa inte in på att eleven absolut måste sitta stilla och genomföra uppgiften som du som pedagog tänkt att den ska gå till, se möjligheterna och kreativiteten och låt det flöda så ska du se att eleven med ADHD har löst uppgiften fast kanske på ett lite annorlunda sätt
Hur kan man då hitta motivation och vad är det som stör den?
Det handlar om att kunna styra sin impuls och sedan behålla fokus. Här är min förklaring:
Att det ska vara så svårt att hitta fokus och bara börja med uppgiften som är tänkt att göra, kan till exempel vara att rätta prov eller planera lektioner i en kurs. Att det sedan kan gå att hyperfokusera på en uppgift är svårt för andra att förstå. Det är svårt att förklara för de som inte vet, inte själv har upplevt detta.
När man väl lyckas hitta fokus som varit på vift i rymden eller nåt annat spännande upptåg och då bli störd och allt är förstört för fokus blir på rymmen igen, det är mer frustrerade än somliga kan tro…
Den nyss hittade fokusen kan förstöras av lappar i kläderna eller att kläderna sitter fel på kroppen, att stolen eller sittställningen känns fel, all energi läggs på denna “störning” och blir jättestor och det blir helt omöjligt att påbörja uppgiften som var tänkt förrän dessa “störningar” är åtgärdade.
Ibland är livet väldigt jobbigt att leva, hela dagen kan gå med massor av energi och allt bara flödar och man har ett riktigt gott flow. Sedan till att energiförlusten är total och på en kort stund rasar allt, som om hela korthuset bara faller ihop, faller även jag ihop. Då kan det räcka med en negativ kommentar för att jag ska bli super ledsen, känna mig misslyckad och värdelös. Lika snabbt kan en dipp snabbt vändas uppåt med positiva tankar och full med energi igen. Detta snabba pendlande är super jobbigt och kan tänka mig det inte är lätt för omgivningen att hänga med i växlingarna som sker.
Väldigt ofta blir vi med ADHD väldigt intensiva och jobbiga, vi har svårt att kontrollera våra impulser vilket leder till frustration hos omgivningen. Ibland undrar jag hur någon kan stå ut och ens orka med mig. Men det är väl de positiva sidorna som överväger de negativa. Vi kan ju trots allt komma med många idéer och hitta helt oväntade lösningar på problem. Vi är också fylld av energi till både glädje, nytta och frustration.
Jag har väldigt lätt för att tacka ja och hoppa på saker, är till exempel aktiv i flera föreningar och har svårt för att säga nej för att jag vill så mycket! Detta har jag förstått beror på min ADHD som driver mig framåt utan att tänka på konsekvenserna i detta fall min egna arbetsbörda.
Ett tips till andra med ADHD är att bli mer medveten om detta och be om hjälp. Dock är inte det alltid så lätt då i alla fall jag lätt tenderar att bli arg för att någon försöker stoppa mig i min framfart. Vet inte om det är så för många fler med ADHD men har förstått att det handlar om att styra sina impulser.
Har också fått frågan av en vän som undrade hur denne kunde hjälpa till att bromsa alla mina åtaganden, och iver på att göra en massa saker som jag sedan inte orkar med då det blir för mycket. Svårt att säga hur en vän ska kunna bromsa. Är det en chef så kan denne fördela arbetsuppgifterna så det inte blir för övermäktigt. En vän tillika partner kan säga stopp och då ha tydlig motivering och annat förslag på när det ska göras eller förslag på annat att rikta uppmärksamheten på. En sak är i alla fall säkert och det är att när min man stoppar mig blir jag först arg och jag menar verkligen arg. Fräser mot stackarn som egentligen bara vill hjälpa, det kan jag se och logiskt tänka ut nu när jag sitter här och skriver i godan ro. Men när jag blir stoppat mitt i då blir jag arg.
En annan positiv sida med ADHD är att man ofta kan vara en duktig problemlösare, det är väldigt vanligt att en person med ADHD tänker utanför boxen och hittar helt andra kreativa lösningar på ett problem. Detta är en styrka som oftare borde tas vara på i samhället. Tänk så många lösningar på olika samhällsproblem, företagsproblem osv vi med ADHD skulle kunna komma upp med. Tror samhället skulle se väldigt annorlunda ut och mer positivt om vi med ADHD fick utvecklas, accepteras och nå vår fulla potential.
En annan sida med ADHD som kan vara både positiv och negativ men med rätt fokus och rätt stöd av omgivningen kan en person med ADHD nå långt. Åh då menar jag långt!
Många stora kändisar, entreprenörer och personer har ADHD och det är tack vare deras ADHD de nått så långt.
Flera saker spelar såklart in och en av de är att ADHD människor tenderar att hyperfokusera på saker och aldrig ge upp, envisare människor finns inte och dessutom ser vi med ADHD oftast mest möjligheter, problem är bara till för att lösas och med den kreativitet vi besitter löser vi det mesta. Vi vågar kasta oss in i nya projekt och testa nya saker som faller oss in. Vill vi nå toppen så når vi dit.
Rubriken sa motivation och förklaringen kom med hur svårt det kan vara för en med ADHD. Tänk då ut vad kan jag göra som lärare, som vän, som kollega, som partner för att hjälpa och motivera personen med ADHD.
Om konsten att ge beröm, hjälpa på rätt sätt och få personen motiverad!
- Positiv feedback ofta, ge beröm!
- Hjälp personen att prioritera uppgiften, styr in fokus på det som ska göras men gör det vänligt!
- Acceptera andra lösningar på problem, andra sätt att göra saker då ADHD personer tenderar att tänka utanför boxen.
- I undervisning ge verklig anknytning till nyttan av kunskaperna, tex ekonomisk körning gynnar både plånbok och miljö.
- Bemöt med ett engagerat och positivt förhållningssätt, det smittar av sig.
- Visa att du tror på personen, att den kan lyckas!
Så bra beskrivning..
Tänk om skolan kunde få del av denna kunskap du har.
Vi har en son med utredd diagnos Adhd.
Kontakt med BUP.
Men verkar inte som att det är någon vilja att samarbeta mellan skola och BUP.
Har då inte hört av något sådant ännu.
Man kämpar på som förälder..
Och det är jobbigt.
Samtidigt som man har en son som sliter ont.
Och mår dåligt.
Hur räcker man till?
Hej! Tack för din kommentar! Ja tänk om skolan kunde det, jobbar som lärare o försöker förmedla men ibland går det trögt tyvärr. Jag kan gärna berätta o dela med mig men skolan ska vara intresserad av det samt känna till mig 🙈 På frågan hur man räcker till ang din son med ADHD så förstår jag att det är kämpigt o slitigt. Det tär på en o kämpa i motvind. Främst tänk på din egen återhämtning, ta kontakt med skolans specialpedagog, kontakta föreningen attention. Ta hjälp utifrån på alla sätt du kan komma på! Ska klura på fler förslag o svarar på det senare.