Att anpassa ljudmiljön i klassrummet för bättre koncentration

Alla människor mår bra av så störningsfri ljudmiljö som möjligt. Mycket ljud och buller gör en utmattad. Allt handlar ju faktiskt i slutändan om en arbetsmiljö för både lärare och elever.

Enligt Anita Richmond hörselpedagog i Lund finns det mycket man kan göra för att minska buller och jobbiga ljud.

Med pedagogiska ledarskapsmedel kan man som lärare minska ljudnivån drastiskt i klassrummet. Det gäller bara att lära eleverna och ha respekt för varandra och inte surra, prata under genomgångar samt samtala med lägre röst. 

Hur gör ni alla lärare som läser min blogg?

Vad gör jag själv? 

Uppstart med varje ny klass börjar jag alltid med att presentera varandra sen vara tydlig med vad som gäller i mitt klassrum:

  • Vi respekterar varandra
  • När en talar är vi andra tyst
  • Inga mobiltelefoner används under lektion annat än för det som är tillåtet
  • Dörren till klassrummet är alltid stängd.

Nu undervisar jag på plan 5 så att ha saker bilar, människor mm som passerar fönstret existerar inte. Jag har själv ADHD vilket jag berättar för eleverna och kräver viss anpassning för att få det att fungera men denna anpassning gynnar alla oavsett de har diagnos eller ej. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *