Att ha med sig alla elever i klassrummet 😍

LÀngesen jag skrev i bloggen men sÄ har omstÀllningen till Äterigen distansundervisning fÄtt ske pÄ grund av ökad smittspridning av corona.

Det tar upp lite tid samtidigt har jag reflekterat lite över hur detta gynnar vissa elever och missgynnar vissa andra samt hur vi lÀrare undervisar pÄ ett konstruktivt sÀtt som gynnar inlÀrning för alla.

Det Ă€r en konst som inte alla gĂ„nger Ă€r lĂ€tt att fĂ„ med sig alla elever i klassrummet vare sig det Ă€r i det fysiska klassrummet eller som nu igenom den digitala vĂ€rlden. MĂ„ste ocksĂ„ sĂ€ga att tycker alla landets lĂ€rare gör ett fantastiskt arbete med att försöka lĂ€ra barn och ungdomar lĂ€rdomar för livet ❀ Heja alla lĂ€rare đŸ‘đŸ»

Gick en fortbildningsdag via Riksförbundet Attention (attention.se) som heter “Strukturerat NPF-arbete i skolmiljö” dĂ€r de pratade om aktiva kontra passiva genomgĂ„ngar och hur det ena Ă€r svĂ„rare för oss med ADHD och andra NPF diagnoser.

Vad menar de med aktiva och passiva genomgÄngar?

Skillnaden Àr att vid aktiva genomgÄngar fÄr eleverna sjÀlva vara aktiva lyssnare som deltar aktivt genom att svara pÄ frÄgor, korta diskussioner eller kanske ett quiz med frÄgor om genomgÄngen direkt efter. Vid passiva genomgÄngar Àr eleverna endast passiva lyssnare och lÀraren kör en monolog till eleverna.
Det sÀger sig sjÀlvt att passiva genomgÄngar Àr nÀstintill omöjlig för NPF elever och att aktiva genomgÄngar skapar en större kunskap efterÄt hos eleverna, helt enkelt de minns bÀttre.
Alla minns sÀkert en trÄkig förelÀsning dÀr förelÀsaren monotont pratar genom hela förelÀsningen utan att göra lyssnarna delaktiga pÄ nÄgot sÀtt?! Hur mycket minns ni?

Det fick mig att fundera kring hur man löser detta rent praktiskt med sina elever framförallt pĂ„ distans, för oavsett de har diagnos eller ej sĂ„ Ă€r alla elever gynnade av detta sĂ€tt att undervisa 😃

Att genomföra aktiva genomgÄngar i sÄvÀl klassrummet som pÄ distans

SÀttet jag undervisar pÄ, som uppskattas av eleverna, handlar om att ha aktiva lyssnare. Jag stÀller frÄgor om det jag pratar om hela tiden och stannar upp ibland och genomför en kortare diskussion kring en frÄga inom omrÄdet. Sen hÀnder det att jag vid ett annat lektionstillfÀlle Äterkopplar till det vi gÄtt igenom tidigare med en frÄga eller tvÄ.
TĂ€nker sedan vidare utveckla detta genom att testa köra en kortare quiz kanske via kahoot i slutet pĂ„ genomgĂ„ngen alternativt i slutet pĂ„ lektionen för att se om de hĂ€ngt med och fĂ„ de aktiva i genomgĂ„ngen, blir spĂ€nnande att se vad det fĂ„r för effekt pĂ„ inlĂ€rningen đŸ’ȘđŸ»
Viktigt dĂ„ tĂ€nker jag Ă€r att vara tydlig med att sĂ„ kommer ske för att fĂ„ de aktiva under genomgĂ„ngen đŸ€Ș Detta funkar i bĂ„de klassrummet och via distansundervisningen.

Ett annat litet tips för att fÄ eleverna att lyssna mer aktivt och kunna slÀppa tanken pÄ hur lÀnge ska lÀraren hÄlla pÄ, nÀr slutar lektionen osv Àr att anvÀnda sig av en time timer och tydligt strukturera upp lektionens innehÄll med hÄllpunkter och tider.

Hur arbetar ni andra runt om i Sverige med aktivt lÀrande?

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *