Att utgå från fel sak eller varför inte rätt sak!? 🤪

Sollefteå solnedgång

Terapeuter utgår ofta ifrån att personen som kommer och söker hjälp faktiskt är motiverad att få hjälp och därmed har engagemanget och förmågan att lyckas. För personer med ADHD blir det fel sätt att utgå ifrån. Visst kan man tycka att sökes hjälp borde personen vara motiverad att förändra sig, vilket de förmodligen också har. Men vad gäller personer med ADHD så är det svårt att behandla symptomen med den utgångspunkten då de har svårt för att finna motivation och bevara uppmärksamheten och fullfölja saker. Det terapeuten då behöver göra är att utgå från deras högre energinivån, deras nyfikenhet och deras specialintressen som personen med ADHD har. 

Detta gäller även föräldrar till barn med ADHD, lärare med elever som har ADHD, träningsledare med deltagare med ADHD osv. Handlar egentligen om att förändra sitt förhållningssätt gentemot ADHD personer överlag.

En personlig erfarenhet av terapeut som inte utgick från min ADHD och mitt specialintresse draghundar. Sökte terapeut för att få hjälp med att må bra då jag kände mig för stressad. Vad terapeuten sa efter jag hade berättat om hur mitt liv ser ut var att jag skulle söka hjälp hos kommunens familjerådgivare för att få hjälp med att sanera bland mina intressen och aktiviteter, terapeuten tyckte jag skulle sälja av hundar och bilar framförallt hundbilen. Ni som känner mig vet hur mycket draghundarna betyder för mig och för er som inte vet kan jag förklara att personer med ADHD har extremt starka känslor i relation till sina intressen.

Jag ute med hundarna i strålande solsken

Som lärare tänker jag att det är viktigt att bekräfta och se varje elev och få elever att använda sina styrkor detta stärker deras självkänsla, framförallt hos de med ADHD som har en bakgrund av misslyckanden. De behöver mer bekräftelse just pga deras känsla av misslyckanden och för att öka deras motivation.

Det gäller att få eleverna motiverade och hur gör man då?

Det gäller att vara kreativ, har tidigare aldrig tänkt på det ur den bemärkelsen men självfallet är det så. Om jag har byggt upp ett förtroende med eleverna redan från terminsstart och visat att jag bjuder på roliga saker och kan finna nya vägar, nya sätt att lära sig saker så kommer eleverna lättare kunna kämpa sig igenom svårare och tråkigare uppgifter. Det gäller bara att variera sin undervisning och snabbt komma på nya ideér där det behövs.

Tips om saker:

https://www.motivation.se/innehall/oka-fokus-med-hjalp-av-en-tomat/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *