Prokrastinering och att lyckas!

Logiska rationella tänkandet kontra omedelbart tillfredsställande tänkandet.

Det logiska tänkandet i hjärnan är den som säger åt oss att sätta igång med uppgiften som ska göras men har man ADHD så tenderar det omedelbart tillfredsställande tänkandet att ta över showen. Nej istället för att börja med den tråkiga uppgiften så kollar vi Facebook, ser några serier, går ut med hunden ja allt annat som ger omedelbar feedback och belöning.

Det blir lätt att skjuta upp saker till sista minuten, och det krävs att ha deadlines för att komma igång. 

Hur ska man utan deadlines kunna komma igång i tid? För i ärlighetens namn så finns inte alltid deadlines till allt i livet. 

Jo man måste komma åt det omedelbart tillfredsställande tänkandet genom att göra uppgifterna lustfyllda, roliga, intressanta.

Vilken kan vara en utmaning för sig själv men även med ett gäng elever som valt ett praktiskt program och helt plötsligt ska läsa och lära sig naturkunskap 🤣🤪

Vad för tips kan jag då ge till alla läsare av denna blogg?

Det gäller att motivera och engagera eleverna, att bjuda på sig själv kan vara en idé! Minns så väl min brors svenska lärare som ville få en klass att ta till sig kunskaperna och lära sig för livet. Eftersom det var en stundande friluftsdag så sa hon om alla har pluggat och får godkänt på provet kommer jag åka snowboard med er på friluftsdagen (något hon aldrig hade gjort tidigare). Blev så brydd när min bror som normalt sett aldrig pluggade kom hem och ville ha hjälp med svenskan för att lyckas på provet och visa sina kunskaper. 😁 Snacka om att kunna motivera eleverna 🥰

Ett annat exempel var när jag jobbade som mattelärare i en sjunde klass och vi höll på med skala och area. Ett gäng pojkar var svåra att motivera och få att räkna matte så jag slängde fram papper, penna, linjal och bad de rita upp ett skalenligt garage jag skulle bygga till min stora hundbuss 🤪 De fick måtten på hundbussen och vid slutet av lektionen kom de med en ritning där de berättade att en ruta på papperet var 1m (alltså skalenligt). De blev förvånade när jag berömde de och sa gissa vad ni har gjort hela lektionen? Jo ni har räknat skala och area som vi ska jobba med nu i matten. 😆

I övrigt gäller det att aktivera det roliga i lärandet, att göra det lustfyllt och att göra ”bytesaffär” Gör ni detta så kan vi sedan avsluta med en rolig film, lite fika eller något roligt kahoot. 😃

Fler tips kan ni finna på den bra Facebook gruppen 👇👇👇👇👇

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *