Svårigheter att lyssna och hur ni kan nå fram till oss med ADHD?

Våra, och med våra menar jag oss med ADHD, hjärnor är skapta lite annorlunda och har en lägre dopaminhalt än ni “normalstörda”. Vi tar dessutom in alla intryck utan att sålla det minsta lilla, för vår hjärna har inte den förmågan att bara ta ut det viktigaste av allt som kommer.

Detta medför att vi har svårt för att bibehålla fokus i ett samtal, kunna koncentrera oss på vad läraren säger eller hänga med på vad föräldern pratar om.
Man skulle kunna säga att vi med ADHD är duktiga på att zooma ut och se detaljer som ett hårstrå på en tröja, en felknäppt skjorta, lukten av svett (för er som har luktsinnet, jag har ju inte det) eller fågeln utanför fönstret.

Inte alltid det bästa att fokusera på är det som blir starkast för oss. Många är de gånger jag suttit i samtal med en person och så har jag sett att munnen rör sig och börjat fundera på varför ena sidan rör sig annorlunda mot den andre och “vaknar upp” och fattar att jag inte har en blekaste aning om vad personen har pratat om.

Många uppfattar det som nonchalant som att vi med ADHD inte är intresserade av vad de pratar om, vilket jag har full förståelse för!
Men det är inte lätt när allt fokus hamnar på kragen som ligger fel på en kompis eller huvan som är utochin på gubbens huvtröja. Till det finns det många störande ljud, fläkten som brummar, klockan som tickar, stolsben som skrapar och alla de tar upp energi då vi får in allt lika starkt.

Vad är det då som kan hjälpa oss att koncentrera oss och lyssna bättre?

Jo genom att göra föreläsningar/ genomgångar eller det ni “normalstörda” pratar om spännande och intressant för det hjälper oss med ADHD med ökad dopamin. Vi blir då mer alerta och koncentrerade och får lättare för inlärning samt blir mer motiverade.

Hur gör man då som t.ex. lärare sin genomgång spännande och intressant?

  • Att röra sig i klassrummet, gå ut bland eleverna medan man pratar och växla platser gör eleverna mer uppmärksamma.
  • Ändra tonfall och tonläge får också eleverna att lyssna bättre för det blir mer intressant.
  • Att ömsom prata och ömsom skriva på tavlan och ömsom köra en presentation och illustrera med bilder och korta videos om ämnet ökar koncentrationen hos mottagarna, eleverna i klassrummet.
  • Variation i undervisningen och låta eleverna röra på sig samtidigt kan underlätta nå enormt.
  • Walk and talk är ett super bra sätt att ta in kunskaper och att få möjlighet att hänga med i samtalet fullt koncentrerat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *